szauna szauna szauna

Hogyan szaunázzunk?

szaunaA szaunázási szokásokra vonatkozóan merev szabályokat felállítani nem szabad - ezt a finnek sem teszik. Itt mégis néhány olyan általános és mindenképpen tiszteletben tartandó szaunázási "alapszabály" - t gyûjtöttünk össze, melyeknek figyelembevétele alapvetõ fontosságú.


Néhány hasznos gyakorlati jótanács

A finnek közkedvelt szólása: "Engedd, hogy a szauna elfeledtesse veled mindennapi gondjaidat!"

A szaunázási szokásokra vonatkozóan merev szabályokat felállítani nem szabad - ezt a finnek sem teszik. Itt mégis néhány olyan általános és mindenképpen tiszteletben tartandó szaunázási "alapszabály" - t gyűjtöttünk össze, melyeknek figyelembevétele alapvető fontosságú. Ebből a felsorolásból látszik, hogy igazán mindenki a saját igényének legjobban megfelelő feltételeket kell biztosítsa szaunázása során és ekkor lesz tökéletes a relaxációja, felfrissülése.

- Csak akkor szaunázzunk, ha a szaunázásra szánt idő a rendelkezésünkre áll. Eszerint mivel az előkészületekkel együtt egy normál szaunázás időigénye legalább két óra, siettetni magunkat nem szabad, mert így pont a szaunázás lényegétől és jótékony hatásától fosztanánk meg magunkat. A szauna a meditáció, a teljes testi és lelki kikapcsolódás helye, ehhez pedig idő kell. Ne sajnáljuk !

- A szaunában nem szokás sem enni, sem inni. Ez nemcsak a tisztálkodás, hanem a relaxáció és a szellemi meditáció helye is.

- Szaunázás előtt nem célszerű sokat enni vagy inni.

- Szaunázás előtt célszerű lezuhanyozni. Ez különösen a közösségi szaunák esetében fontos. Zuhanyozás után törölközzünk szárazra .

- Lehetőség szerint ruhátlanul szaunázzunk .

- Lázasan, betegen soha ne szaunázzunk ! Megelőzésre azonban mindenkinek javolt a szaunázás.

- A szaunapadra leüléskor mindenképpen hasznos vagy egy kis törölközőt, vagy külön erre a célra rendszeresített papír vagy textil ülőkét helyezni higiéniai megfontolásból, elsősorban közösségi szaunákban(Ügyeljünk arra, hogy mindig ugyanazt a felét használjuk!).

- Mindig vegyük le ékszereinket , mert a nagy melegtől gyorsan felforrósodva kellemetlenül égethetik a bőrt, ha erről megfeledkezünk !

- A levegő mozgása a szaunában: ha a levegő cirkulálása nem megfelelő, a szaunázót fáradttá teszi, ezért nagyon fontos, hogy elegendő beáramló friss levegő jusson a szaunába.

- A hőmérséklet és a páratartalom: Az ajánlott hőmérséklet fejmagasságban: 75 - 90 C fok (idősebbeknek és kezdőknek: 75 - 80 C fok ajánlott). A szaunázás közbeni legmagasabb páratartalom: 100 C fokon 9 % és 75 C fokon pedig 22 %. Javasoljuk, hogy szaunázáskor az első 3 - 5 perc után 1 - 2 kanál vizet locsoljon a kövekre, majd ezt 2 - 3 percenként ismételje meg.A kabin levegőjének pára - és iontartalma így megnövekszik és ez rendkívül nyugtatólag hat az idegrendszerre.(Legtöbben elfelejtik kalibrálni saját szaunájukban a páratartalommérőt, ezért az hamis értékeket mutat. Mintegy másfél órai száraz kb. 90 C fokra történő felfűtés esetén a műszernek 12 % - os relatív páratartalmat kellene mutatnia. Ha ettől eltér, akkor a műszert a falról leakasztva, hátul egy kis méretű csavarhúzó segítségével erre a 12 % - os értékre kell beállítani a mutatót és így később mindig a helyes értéket fogja jelezni).

-Alapszabály: Akkor megfelelő a páratartalom a szaunában, ha nyitott szájjal történő levegővételkor nem kellemetlenül égető a szájában a levegő.

- A szaunázás időtartama: 8 - 12 perces bentartózkodás után 5 - 10 perces hűlési fázissal szakítsa meg a szaunázást. Erre a célra egy hidegvizes zuhanyozás és/vagy üldögélés a szabadlevegőn(télen is !), vagy megmártózás egy merülődézsában,fürdés tóban, medencében, hempergés a hóban, a merészebbeknek és edezettebbeknek pedig a téli "lék- úszás" is lehetséges.
A "Ki bírja legtovább, vagy a legmagasabb hőmérsékletet ?" virtuskodás, versengés kerülendő !

- Ha valaki el tud sétálni a szaunáig, akkor szaunázhat - mondják a finnek. Ha azonban vérkeringési-, vagy szívproblémái vannak, akkor kerülni kell a hosszú ideig és/vagy magas hőfokon történő szaunázást és mindenképpen beszélje meg problémáját kezelőorvosával.

- Szaunázás közben ne fogyasszunk alkoholt és ne hangoskodjunk !(Bár az előbbit néha a finnek sem tartják be). A szauna a csend és a meditáció helye.

- Mielőtt kimegyünk a szaunakabinból, üljünk fel, hogy a testünk vérkeringése ismét alkalmazkodni tudjon a függőleges helyzethez.Ehhez elegendő kb. 1 - 2 perc mindössze.

- Szaunázás után: A hideg vizes medencébe merülést megelőzően mossuk le magunkról az izzadságot !Az utolsó zuhanyozást mindig melegvízzel végezze, hogy a kitágult pórusok ne húzódjanak össze, amely kellemetlen utóizzadást vált ki. Gondosan szárítkozzon meg ! A szaunázás befejeztével hagyja hátra tisztán a következő szaunázó részére a kabint. Ha forró a kabin, a legegyszerűbb módja a felszárításnak az, ha egy darabig csukva tartja az ajtót. A végén mindenképpen nyissa ki az ajtót(vagy az ablakot is ha van) és hagyja tökéletesen kiszellőzni a kabint. Szaunázás után a férfiak részére egy speciális lehetőség kínálkozik: a különlegesen sima borotválkozás, ugyanis a pórusok a nagy meleg hatására erősen kitágulnak.

- A szauna és a fekpadok tisztítása csak semleges tisztítószerekkel, vagy az erre a célra készült tisztítófolyadékkal végezhető.

Általános elvek

- Mindig kérdezzük meg a velünk együtt bentülőket, nem zavarja - e őket, ha vizet, vagy illóolaj-keveréket locsolunk a kövekre?

- Soha ne tisztán csak illóolajat csepegtessünk a kövekre, hanem mindig vízzel keverve, mert tüzet okozhat . Általános mennyiség: néhány csepp egy kanál vízben, de ettől eltérő is lehet.

- Két - három percenként 1 - 1 kanál víz kövekre locsolása az általános, de ez függ a szauna hőmérsékletétől is. Minél magasabb a hőfok, annál szárazabb belső levegő az ideális és fordítva.

Finnországban szinte mindenütt beszerezhetők különböző fantázianevekkel ellátott kis üveges kiszerelésű illatanyagok(Pld.: "éjféli nap", "négy évszak", "sarkvidéki víz", "fenyőerdő" stb.).
Egy speciális illatosító az ún.: "hagyományos szauna" olaj, mely fekete színű és használata az ősi füstös szaunák hangulatát idézi. Füstös pácléhez lehet talán legjobban hasonlítani az illatát. Traditional sauna" vagy "Tar water" néven forgalmazzák. Alapanyaga növényi - vagy másnéven fa-kátrány.

Étkezési szokások

A szaunázás közben elveszített vízmennyiséget célszerű gyorsan pótolni.Leggyakrabban a finnek gyümölcslevet isznak(Szerencsére málnában, szederben, áfonyában is gazdag az ország). Előszeretettel fogyasztják - főleg vidéken - a malátából készült házisört is.
Az izzadás révén sót is veszít a szervezetünk, azért a finnek gyakran részesítik előnyben a sózott heringet, füstölt lazacot, lepényhalat, kaviárt sok zöldséggel, mártásokkal és az asztalról szinte soha nem hiányzó főtt burgonyát.
Egy régi finn szólás szerint a finnek legkedveltebb zöldségféléje a "makkara" - magyarul kolbász. Ez készülhet rénszarvashúsból is.(A füstölt rénszarvashús is fenséges ízű, érdemes megkóstolni.) Szinte mindig szabad tűzön sütik, közben iszogatva, beszélgetve, szaunázás előtt és utána is gyakran fogyasztják.

A nyírfavirgács használata

Nyírfacsokrot nyáron mindenki - aki teheti - maga készít, vagy a legközelebbi piacon szerzi be friss áruként. A nyírfa friss leveles hajtásait kell levágni a csokor készítésekor. Nyírfában szegényebb országokban más fa ágaival is helyettesítik, de a nyírfa a legjobb. Használata során(egymás testét ezzel veregetve, csapdosva) a test vérkeringése fokozódik és sajátos illatot is biztosít. Egyetlen hátránya, hogy a lehulló levelek könnyen tapadnak a fához és a kerámia járólaőpokra is egyaránt, ezért nehéz őket feltakarítani a szauna tisztításakor a szaunázás befejeztével. Ez főleg a közösségi szaunák esetében probléma. Kiváltására a nyírfalevél kivonatot javasolható, mely vízzel keverve a kályha köveire locsolható. Fiziológiai és hangulati hatása egy dörzskesztyűvel vagy szaunakefével kombinálva hasonló a nyírfavir- gácséhoz.

Illóolajok használata

Menta:
megfázás, bőrgyulladás, emésztési zavarok, fejfájás, frissítő, nyugtató, stressz

Citrom:
fejfájás, légfrissítő, relaxáció, zsíros bőr, nyirokrendszer, vérszegénység, veseműködés serkentő, vizelethajtó

Fenyő:
izzadáscsökkentő, stressz, izomfájdalom, reuma, asztma, csökkent immunitás, kiütések.

Eukaliptusz:
megfázás, köhögés, fejfájás, görcsoldó, izomfájdalom, reuma, migrén, szénanátha, asztma

Levendula:
bőrgyulladás, bőrregeneráló, narancsbőr, terhességi csíkok, emésztési zavarok, álmatlanság, depresszió, fejfájás, nyugtatás, stressz, asztma, pattanás, ekcéma

Narancs :
emésztési zavarok, étvágyjavító, idegesség, szíverősítő, serkentő, vértisztító, anyagcsere serkentő

.Melisse.:
Tiszta, friss, de diszkrét és természetes illatot áraszt. Lazító hatású.

Gyógynövénykeverék:
Friss, erős, tiszta illat. Az elmélyülés és elszántság légkörét árasztja.

Zöldalma:
Frissítő illat. Koncentrációserkentő, aktivizáló hatású.

Mandarin:
Gyümölcsös, friss illat. Kiegyensúlyozó, koncentrációnövelő, aktivizáló hatású.

Citromfű:
Erős, friss citrusillat. Élénkítő, fáradtságűző hatású.

Vérnarancs:
Friss, gyümölcsös aroma. Koncentrációserkentő, kiegyensúlyozó hatással.

Kókusz-vanília:
Élénkítő, aktivizáló édes-fűszeres illat.

Cseresznye:
Édes, kellemes, gyümölcsösen pezsdítő illat. Felvidító, frissítő hatás.

Hegyi gyógynövény:
A szabadság és a hegyek nemes alpesi illata, élénkítő hatással.

Az eredeti cikk a FinnAura Partners honlapján található, részlet a Szabady Béla : "A finn szauna" c. saját kiadású szakkönyvükből!


::: További cikkek

::: Tallózó

szauna
szauna
szauna
szauna szauna szauna
   
levélírás