szauna szauna szauna

Hõhullám négy fal között

szaunaA finn exminiszterelnök, Urho Kekkonen szaunameghĂ­vását soha, egyetlen politikus sem merte visszautasĂ­tani. Finnország egykori elsõ embere a legfontosabb döntĂ©seket rendszerint a forrĂłságban ĂĽldögĂ©lve hozta meg. A koreográfia mindig ugyanaz: rövid, hivatalos megbeszĂ©lĂ©s a tárgyalĂłteremben, majd irány a szomszĂ©dos szauna. Ă–ltöny, nyakkendõ, cipõ, zokni, alsĂłnadrág le – kezdõdhetett a politikai vita. Az igazán fontos döntĂ©sek a hõsĂ©gben szĂĽlettek.


 

Az északi országokban járó idegent az 1600-as években bevezették a 90-100 Celsius-fokra felfűtött helyiségbe, és a legnagyobb tisztelet és megbecsülés jeléül megengedték, hogy pucérra vetkőzzön, sőt, azt is megígérték neki, hogy hamarosan nyírfavesszővel jól megcsapkodják. Ilyenkor rendszerint menekülésre fogta a nagy kegyben részesülő, valami olyasmit mormogva a foga között, hogy nem szeretne részese lenni ennek a különös vendéglátásnak. „Utazás a pokolban” – így hívták az északi népek e furcsa, forró szokását Európa más részein. És nagyon sok időnek kellett ahhoz eltelnie, hogy másutt is rájöjjenek, mit hagy ki, aki nem tér be, ha vendéglátói szaunázni invitálják.

A finn exminiszterelnök, Urho Kekkonen szaunameghívását soha, egyetlen politikus sem merte visszautasítani. Finnország egykori első embere a legfontosabb döntéseket rendszerint a forróságban üldögélve hozta meg. A koreográfia mindig ugyanaz: rövid, hivatalos megbeszélés a tárgyalóteremben, majd irány a szomszédos szauna. Öltöny, nyakkendő, cipő, zokni, alsónadrág le – kezdődhetett a politikai vita. Az igazán fontos döntések a hőségben születtek.

Szaunák és gőzfürdők
Kismértékben orvosság, nagymértékben gyógyszer – mondják a szaunázásról fent, északon. Finnországban például ma is sokan receptre, orvosi előírásra szaunáznak. Azt tartják, a hirtelen megnövő pára- és iontartalom serkentőleg hat az agyműködésre. Ha egy finn szívbeteg orvoshoz megy, sosem tiltják el a szaunázástól. Miért is tennék, hiszen mindenki tisztában van azzal, ezzel szinte a halálos ítéletét írnák alá. Aki az északi országban nem szaunázik egy héten legalább egyszer, az nem számít komoly embernek. Azt azonban elmondják a betegnek, hogy módjával használja a forróságot. A hirtelen hőmérséklet-változás – a hideg, meleg folytonos változtatása – nem ajánlott még a magas vérnyomásban szenvedő finneknek sem. Azonban az emberi test felmelegítése jótékony hatással van a szervezetre. A vérellátás fokozódik, az anyagcsere és a kiválasztási folyamatok meggyorsulása következtében – az izzadás hatására – fokozódik a szervezet salakmentesítése. A test védekező, öngyógyító ereje is nő: a test melegének növekedése mozgósítja a fehérvérsejteket, a védekező anyagok mechanizmusait. Állítólag nátha és megfázás ellen különösen javallt a szauna, mert a duzzadt nyálkahártyákat gyógyítja. Szinte kiszippantja, eltünteti a betegséget a forróság. Sokan vitatkoznak arról, mennyire befolyásolja a nemzőképességet a szauna. Nos, a finnek váltig állítják, semennyie, mert szauna ide vagy oda, náluk bőséges a gyermekáldás. Azonban megszívlelendő a régi finn mondás: „Saunassa ei voi naida”, azaz a szauna nem kupleráj. (Aki ért finnül, az tudja, ennél profánabb a kifejezés.) Egy biztos azonban, a szauna a legjobban meztelenül élvezhető, és ha igazán korhűek szeretnénk lenni, akkor férfiak, nők, kicsik és nagyok együtt vonulnak be a forró négy fal közé.

Finn ötórai tea
Ami az angoloknál az ötórai tea, az a finneknél a szauna: szent és sérthetetlen. Ha máskor nem, legalább egyszer egy héten, általában hétvégén szakítanak rá időt. Ha egy család egy másikat szaunázni hív, az többnapos együttlétet jelent. Szombat délután 5-6 órára felfűtik a szaunahelyiséget, és kezdődik a többórás lazító, pihentető családi program. Mellé állandó kísérő a sör virslivel. „Lenkkimakkara” – ha ezt egy finn meghallja, összefut a szájában a nyál, mert a szaunázás utáni, alatti eszem-iszomot jelenti. A finnek szerint különben szellemek és manók laknak a szaunákban, ezek mind jóságosak, és segítségére vannak a forróságba lépőnek. Tonttuknak hívják őket, és azt a helyet, ahol állítólag a szaunaszellem lakik, mindig üresen hagyják, oda nem ül senki, és oda nem tesznek semmiféle berendezést vagy szaunakelléket. ők tudják, miért. Ez azonban a szaunázás nagy kézikönyvében már egy másik fejezet.

Finn szauna
A klasszikus finn szaunára a magas hőmérséklet és az alacsony páratartalom a jellemző. A 80–100 Celsius-fok hatására kitágulnak a pórusok, a bőrből és a szervezetből az izzadás hatására eltávoznak a méreganyagok. Az ideális szaunázási idő 20-40 perc, amelyet a jobb relaxációs hatás elérése érdekében tanácsos egyszer-kétszer 10 percre megszakítani. A rendszeres szaunázás kiváló stresszoldó. Perifériás keringési rendellenesség, például visszeresség és szívbetegség esetén azonban nem ajánlott.

Bioszauna
A bioszauna a klasszikus szaunázás vérkeringés-kímélő fajtája. A hőmérséklet 45-60 Celsius-fok között változik, a levegő páratartalma 40-60 százalékos. Gyakran használnak gyógynövényekből nyert illóolajokat a levegő dúsítására, és kombinálják fényterápiával.

Fényterápia
Minden szín más és más módon hat, más-más „területet” mozgósít. Narancssárga: pezsgő, pozitív, meleg szín, az energia, az életerő szimbóluma. Bátorít, legyűri a félelmet, egyenletessé teszi a vérnyomást. Lelkileg tartást ad, erősíti az önbizalmat. Sárga: a bölcsesség, a gondolkodás és a természetes életöröm szimbóluma Kreatívvá tesz, bátorít, gyógyítja az idegeket, javítja a hangulatot. Piros: izgalmat áraszt, erőteljes, aktivizáló, lelkesítő szín. Mozgósítja a test energiáit, magabiztossá tesz. Zöld: a nyugalom színe, regenerál, erőt ad és pihentet. Segíti a fejlődést, gyógyítja a központi idegrendszer zavarait. Enyhíti a fáradtságot, segíti a megújulást. Kék: hűsítő, csillapító; a végtelenség színe, segíti a lelki béke megteremtését, a kommunikációt, a békét, derűlátást, biztonságérzetet sugall.

Infraszauna
Mélymeleg kezelés, amely nagyszerűen regenerálja az izmokat, a bőrt és a szöveteket. Az alacsonyabb hőmérséklet (35–55 Celsius-fok) miatt nagy előnye, hogy kevésbé terheli a szervezetet, mint a finn szauna. Az infravörös hőforrás nem a levegőt melegíti fel, mint a hagyományos szauna, hanem a testet, ezáltal alacsonyabb hőmérsékleten izzad a szervezet, hatása mélyrehatóbb. Fájdalomcsillapításra, valamint a narancsbőr eltüntetésére használják. Tisztítja és tonizálja a bőrt, javítja rugalmasságát. Csökkenti a stresszt és a fáradékonyságot.

Gőzfürdő
A magas, 70–100 százalék páratartalmú meleg levegő különösen pihentető klímát teremt, míg a hőmérséklet nem haladja meg az 50-55 Celsius-fokot. Segíti megőrizni az egészséget, szépséget; felüdít, ellazít. Gyógyító ereje is van. A gőzfürdő használatával kezelhető az asztma, a reuma, a rekedtség, az izomfájdalmak és egyes keringési zavarok.

Hőlégkamra
Így nevezik az alacsonyabb hőmérsékletre (40–60 Celsius-fokra) felfűtött szaunát. Előnye, hogy idősebbek is igénybe vehetik. Javítja a keringést, csökkenti az izomfeszültséget. Hatására kitisztulnak a bőr pórusai és a légzőszervek, enyhülnek az ízületi és izomfájdalmak. Erősíti az immunrendszert, hosszú távon segít a stressz leküzdésében.

Aromakabin
A különböző hőmérsékletű és páratartalmú helyiségek levegőjét gyakran illatosítják különféle növényi illóolajokkal. Az illatos gőzök a bőr pórusain át is bejutnak a szervezetbe. Az illóolajok relaxálhatnak, betegséget előzhetnek meg, esetleg egy, már kialakult kórfolyamatot (például légúti hurutot) kedvező irányba fordíthatnak: Menta: megfázás, fejfájás, stressz, frissítés Citrom: relaxáció, vérszegénység, zsíros bőr, veseproblémák Eukaliptusz: migrén, fejfájás, köhögés, légúti megbetegedések, asztma, szénanátha Narancs: étvágyserkentés, anyagcsere-javítás, szíverősítés, emésztési problémák Levendula: bőrproblémák: pattanás, gyulladás, narancsbőr, bőrregeneráció, depresszió, álmatlanság, nyugtatás.
A szótár összeállítása a Wellness Enciklopédia alapján történt. Ez a kiadvány egy sorozat első kötete, amelyről korábban már beszámoltunk.

Néhány jó tanács

1. A szaunázás időigényes, legalább egy-két óráig tart.
2. A forróság előtt érdemes kerülni a nehéz, zsíros ételeket, de üres gyomorral sem jó szaunázni, mert a vércukorszint leeshet, ami rosszulléthez vezethet. A végén a folyadékveszteséget érdemes pótolni.
3. Előtte a zuhanyozás meleg vízzel, és a törülközés segíti az izzadás beindulását.
4. Ugyanannyi időt kell eltölteni a forró helyiségen kívül pihenéssel, relaxálással, mint amennyit az izzadásra szántunk.
5. Az ékszerek, a smink nem a szaunába valók.

Az eredeti cikk a t-mobile.hu Találkozások magazinjában található.


::: További cikkek

::: Tallózó

szauna
szauna
szauna
szauna szauna szauna
   
levélírás