szauna szauna szauna

Hogyan szaunázzunk? - Jó tanácsok

szauna Szaunázni többet jelent, mint ücsörögni a szaunapadon és izzadni a melegben: ez egy utazás különféle állomásokkal, melyeknek a végén megtalálhatjuk a test és lélek harmóniáját. Követve az alábbi tanácsokat, szaunafürdõjét pihetetõ ás élvezetes élménnyé teheti.


Szakítson elég időt. Ne siessen a szaunázással, hogy annak hatásai maximálisan érvényesülni tudjanak. Szaunázni csak nyugodt körülmények között lehet.

Kezdje a szaunázást egy frissítő tusolással. Ennek elsősorban higiénikus okai vannak, de fontos a víz testünkre gyakorolt frissítő hatása is.

Terítsünk törölközőt a szauna padra, amire ráülünk. Ez egyrészt higiéniás okokból célszerű, másrészt megvéd minket attól a kellemetlen érzéstől, amit egy felforrósodott pad okozhat.

A szauna hőmérséklete. A 80-90°C (maximum 100°C) elegendő ahhoz, hogy a szauna kifejtse jótékony hatását. A szauna páratartalmát növelhetjük a szaunakályhában található kövekre locsolt vízzel. Nem érdemes egyszerre túl sok vizet locsolni a kövekre, mert ez a hirtelen páratartalom változás sokkolja bőrünket, gátolva a természetes izzadás fokozatos beindulását. Emellett igen kellemetlen a forró vízpára égető érzése.

Meddig maradjunk a szaunában? A "Ki bírja tovább verseny" nagyon egészségtelen, és ellenkezik a szaunázás szellemiségével. Természetesen a szaunában töltött idő mindig személyre szabott. A legfontosabb szabály: csak addig tartózkodjunk a melegben, ameddig az jólesik. Élettanilag a javasolt időintervallum, amit a szaunában egyhuzamban eltöltünk, 8-12 perc (kezdőknek javasolt a 4-8 perc). Általában ennyi idő szükséges ahhoz, hogy a testhőmérséklet emelkedni kezdjen, és megkezdődjön a természetes izzadás (ez nem azonos azzal a kicsapódó vízpárával, amit a forró kövek ész nélküli locsolása okoz).

Testünk hirtelen és drasztikus lehűtése egyáltalán nem szükséges. A szaunafürdőzés két egymást ismétlődően követő szakaszból áll. Az egyik a forró szaunában történő felhevülés, a másik a lehűlés és pihenés szakasza. A lehűlési szakaszban vehetünk egy frissítő zuhanyt, vagy megmártózhatunk medencében, dézsában. Erre a célra használhatunk hideg vagy langyos vizet, ki mit kedvel. Semmiképpen ne forró vízben fürödjünk, hiszen a lehűlés szakaszának lényege, hogy testünk hőmérséklete visszahűljön az amúgy megszokottra. Ezek után üljünk le kényelmesen, esetleg feküdjünk le, és pihenjünk pár percet, mielőtt ismét visszatérünk a szaunába. A jeges vízben való megmártózást, a friss hóban való hempergést csak gyakorlott "öreg rókáknak" javasoljuk.

Hányszor térjünk vissza a szaunába? A felhevülés/lehűlés szakaszait annyiszor ismételhetjük, amennyiszer jólesik. Néha elég egyszer bemenni a melegbe, néha többször kívánja testünk a felhevülést. A szaunázók között leginkább elterjedt, hogy három alkalommal ismétlik meg a felhevülést.

A szaunázás befejezése. Hagyjunk időt magunknak a pihenésre. Ne siessünk sehova, az öltözködés is ráér. Pihenjünk és élvezzük a szaunázás okozta kellemes érzéseket. Tusoljunk le bő vízben, a tusfürdők és szappanok használatát kerüljük. A forró szauna bőrünk pórusait kitágította, kitisztítva így azt a baktériumoktól és egyéb szennyeződésektől. Aggódó anyukák figyelmébe ajánljuk: nem szükséges zsíros szappanokkal és egyéb kemikáliákkal "sterilizálni" a gyerekeket, újra eltömítve így a kitágult bőrpórusokat. Végezetül kerüljük az alkoholos italokat és a nagymennyiségű étkezést szaunázás alatt és közvetlenül utána. Egy könnyű snack és egy frissítő ital tökéletes befejezése egy élvezetes szaunázásnak.

Jó szórakozást, kellemes pihenést kívánunk.
Erkki Helamaa írása nyomán.

Az eredeti cikk a szaunapont.hu honlapján található.


::: További cikkek

::: Tallózó

szauna
szauna
szauna
szauna szauna szauna
   
levélírás