szauna szauna szauna

Szauna és egészség

szaunaMeg lehet-e fázni szaunázás közben? Lehet-e fogyni a szaunázástól? Szabad-e terhesség alatt szaunázni? Szaunázhatnak-e asztmások? Hogyan reagál a vérnyomás a szaunázásra? Szabad-e vesebetegeknek szaunázniuk? Miért nem kapunk szaunázás közben hogutát? - Ilyen és sok ehhez hasonló fontos kérdésre válaszol az Einhell Hungaria Kft. tájékoztató anyaga, melyet mindenképpen érdemes átlapoznia, ha érdeklik a szaunázás egészséggel kapcsolatos vonatkozásai.


13. oldal:
Hogyan hat a szaunázás a szervezetre?

A szaunafürdőzéskor a meleg és a hideg ingerek váltakozva hatnak a szervezetre. Ebben a hatásban sok tényező játszik szerepet. Az ehhez kapcsolódó kérdések áttekintését nyújtja a 2. táblázat.

Az erős hőhatásra az emberi szervezet a bőrben lévő vérerek kitágulásával (bőrpír) és izzadással reagál. A szervezetnek az a célja ezekkel a jelenségekkel, hogy a belső hőmérsékletét a normál 37,5 oC-os értéken tartsa. Ez a fáradozása a szaunában azonban csak részben lehet sikeres. Annak ellenére, hogy a gyorsan nedvessé váló bőrfelszínről percenként 10 gramm víz párolog el, nem elegendő a hűtés ahhoz, hogy a hőmérsékletet a test felszínén és a test belsejében fenntartsa.

A bőr hőmérséklete, amely szobahőmérsékleten mintegy 30 oC-ot ér el, majdnem 10 oC-kal, azaz kb. 40 oC-ra emelkedik fel. A szervezet belsejében a hőmérséklet eléri a 38-38,5 oC-ot.

Tehát nagy mennyiségű hő jut a testbe hősugárzás formájában („infravörös”), a forró fa és kályha felületéről, a testet körülvevő levegőből a bőrbe és a belélegzett levegőből a légutak nyálkahártyájába. Ennek során a hősugárzás hat a legerősebben, mert lefékeződik az a hőátmenet a forró levegőből azon a nyugvó légrétegen keresztül („szigetelő réteg”), amely a bőrt mindenütt körülveszi. Ez a tapadóréteg az oka annak is, hogy a szauna levegője, annak szárazságának ellenére is, miért nem tudja elpárologtatni a teljes izzadságmennyiséget, hanem részben izzadságcseppek képződnek a bőrön és onnan folynak le.

A bőr teljes felületén kitágulnak a vérerek, ehhez kiürülnek a vértárolók. Az átfolyó vérmennyiség több és gyorsabb folyású lesz. A pulzusszám kb. 50 %-kal növekszik. Az erősebb véráram látja el az izzadságmirigyeket elegendő „anyaggal” és eloszlatja a bőr melegét a szervezet belső része irányába.

A vérnyomás szempontjából a keringés változásai a korábban túl magas vagy túl alacsony vérnyomásértékek normalizálódását idézi elő.

2. táblázat A szaunafürdés hatásai

Melegedési szakasz

Lehűtési szakasz

Emelkedik a test hőmérséklete
(bőr + 10 fok, belső rész + 1 fok)
A test hőmérséklet normalizálódása
Anyagcsere gyorsabbá válik a bőrben
Izzadás
Salaktalanítás
A vér telítettsége oxigénnel
Javul a vesefunkció
Adott esetben a vérnyomás normalizálódása
A bőr vérellátottságának javulása
A szívverés normalizálódása
A perifériás erek „tréningje”
Az izmok és a psziché ellazulása
Pszichés élénkülés
Frissesség érzet

Összhatás

Bőrtisztulás a sejtképződés élénkül
A védekező képesség edzése, fokozódása fertőzésekkel szemben
A szív és a keringési rendszer gyakorolja az alkalmazkodást
Az agyalapi mirigy és a mellékvesekéreg működése élénkül
Pozitív vegetatív változások jó általános közérzettel

A rendszeres szaunafürdőzés hosszú távú hatásai

Légúti fertőzések elkerülése
A vérnyomás és a véreloszlás gyakorlás-működés edzése
A bőr, a nyálkahártya, a légutak és adott esetben
a szívkoszorúerek keringésének javulása
Bőrápolás

A lehűtési szakaszban a megnövekedett testhőmérséklet újból a kiindulási értékre csökken. Eközben ismét növekszik a vér oxigéntartalma. A hideg inger bőrre gyakorolt váltakozó hatása és a meleg lábfürdő hatása, amely meggyorsítja a vérerek további tágulását, „edzi” a bőrben lévő vérereket. Abban az esetben, ha a hőhatást testileg és lelkileg ellazulásnak éreztük, a hideg alkalmazása a felfrissülés érzetét fogja kelteni és a vegetatív idegrendszerben, valamint a fontos hormonális szervekben (agyalapi mirigy és mellékvesekéreg) teljesítmény impulzusokat vált ki, amelyet „gyengéd” stressznek nevezhetünk a „tréningelő” stressz értelmében.

Összefoglalva: a szaunafürdő kedvező hatással van a bőrre, a szív-keringési rendszerre és a vízháztartásra. A lerakódott káros anyagok elszállítása fokozódik, éppúgy, mint a szervezet fertőzésekkel szembeni védekező képessége is. Ennek részleteire még kitérünk.
15

< előző oldal | következő oldal >

Tartalomjegyzék - a cikk további oldalai:

         1. oldal: Előszó
         2. oldal: Mi a szauna?
         3. oldal: Szauna-és gőzfürdő
         4. oldal: Milyen régi a szauna?
         5. oldal: Mennyi szauna létezik?
         6. oldal: Mit kívánunk elérni a szaunafürdőzéssel?
         7. oldal: Mi tartozik a szaunához?
         8. oldal: Milyen jellegzetességei vannak a szaunahelyiségnek?
         9. oldal: Hogyan szaunázzunk?
        10. oldal: Mit tegyünk, ha nem tudunk izzadni?
        11. oldal: Mit jelent a ráöntés?
        12. oldal: Milyen gyakran szaunázzunk?
        13. oldal: Hogyan hat a szaunázás a szervezetre?
        14. oldal: Nagyon kimerül-e az ember szaunázás után?
        15. oldal: Lázasok vagyunk-e szaunázáskor?
        16. oldal: Meg lehet-e fázni szaunázás közben?
        17. oldal: Be lehet-e lélegezni a forró levegőt károsodás nélkül?
        18. oldal: Veszélyes-e a forróság a bőrre?
        19. oldal: Káros lehet-e a nagy folyadékvesztés?
        20. oldal: Miért ne igyunk szaunázás közben?
        21. oldal: Szabad-e vesebetegeknek szaunázniuk?
        22. oldal: Mit szól a szív ehhez a sok meleghez?
        23. oldal: Hogyan reagál a vérnyomás a szaunázásra?
        24. oldal: Miért nem kapunk szaunázás közben hőgutát?
        25. oldal: A „helyes” és a helytelen szaunázásról
        26. oldal: Jól bevált szaunázási szabályok
        27. oldal: Amiről feltétlenül le kell beszélnünk!
        28. oldal: Mit jelentenek a javasolt lábmelegítő fürdők?
        29. oldal: Lehet-e fogyni a szaunázástól?
        30. oldal: Szabad-e terhesség alatt szaunázni?
        31. oldal: Szabad-e és kell-e a gyerekeknek szaunázniuk?
        32. oldal: Mire ügyeljen a sportoló szaunázáskor?
        33. oldal: Hány éves korig lehet szaunázni?
        34. oldal: Szaunázhatnak-e asztmások?
        35. oldal: Hasznos-e a szaunázás megfázás ellen vagy megfázás esetén?
        36. oldal: Szaunázzanak-e a reumások?
        37. oldal: Milyen betegségek esetén van szükség szaunázásra, és melyek azok a betegségek, amelyek meglétekor nem szabad szaunázni?
        38. oldal: Milyen intézkedések egészítik ki a szaunázást?
        39. oldal: Speciális tanácsok kezdő szaunázóknak
        40. oldal: Irodalomjegyzék
        41. oldal: Függelék - Amire szaunázáskor szükség van

Kattintson ide, ha az összes oldalt egy oldalon szeretné látni! (nyomtatáshoz ideális)


::: További cikkek

::: Tallózó

szauna
szauna
szauna
szauna szauna szauna
   
levélírás