szauna szauna szauna

Szauna és egészség

szaunaMeg lehet-e fázni szaunázás közben? Lehet-e fogyni a szaunázástól? Szabad-e terhesség alatt szaunázni? Szaunázhatnak-e asztmások? Hogyan reagál a vérnyomás a szaunázásra? Szabad-e vesebetegeknek szaunázniuk? Miért nem kapunk szaunázás közben hogutát? - Ilyen és sok ehhez hasonló fontos kérdésre válaszol az Einhell Hungaria Kft. tájékoztató anyaga, melyet mindenképpen érdemes átlapoznia, ha érdeklik a szaunázás egészséggel kapcsolatos vonatkozásai.


3. oldal:
Szauna-és gőzfürdő

A közfürdők szaunáira jellemző gőzfürdő orosz eredetű („banja”). A levegő a gőzfürdőben olyan páradús, hogy azonnal újból lebegő vízcseppekké alakulnak át (=forró köd). Ezek csak kb. 45 oC-osak, mert a magasabb hőmérséklet ilyen nedvesség mellet már nem volna elviselhető. Igaz, hogy a gőzfürdőben tartózkodó személy izzad, azonban nem hűti le az izzadság párolgása. Így a tartózkodási idő, amely alatt felforrósodunk, hasonló, mint a szaunában, kb. 10-15 perc. Ha gőzkamráról váltunk a hűtésre, először a légfürdőbe kell menni és utána következik a hideg vizű fürdő. Az orosz gőzfürdő kombinálása a meleg és a forró levegőjű helységekkel és meleg vizes medencével, ahogy az ókori rómaiaktól ez fennmaradt, - ezt nevezik orosz-római gőzfürdőnek. Nálunk kb. 100 éve ismert a fürdőzésnek ez a módja, és tudni kell róla, hogy a szervezet számára nagyon megterhelő és tulajdonképpen nem nevezhető korszerűnek, hiszen mindenütt elérhető a szauna.

A gőzfürdő és a szauna gyökerei azonosak, ami a „kőizzasztó fürdőt” illeti. Ha a hőmérséklet a kövek lehűlésével csökkent, kevés vizet permeteztek a kövekre, amely azt azonnal elpárologtatta. Így folytatódhatott az izzadás és azt érték el, hogy rövid idő alatt felforrósodott a test és sok vizet volt képes elpárologtatni. A szükséges idő többnyire negyed órát sem tett ki, ami olyan rövid, hogy ez alatt az idő alatt a szív és a vérkeringés még nem kaphatott komoly terhelést. A szaunának és az orosz „banja”-nak ez az előnye olyan nagy, hogy mindkettő igazi népfürdővé fejlődött, ahol nagyon idős és gyakran már nem egészen egészséges emberek is fürdenek. Arra is kell gondolni, hogyha a szaunában a magasabb padokra ülnek, az „inkább intenzíven, de rövidebb időre tegyék” szabálya érvényesül. Ezért nem kell túl sokáig időzni a legalsó padon, amelyet inkább fellépő padnak neveznek.

< előző oldal | következő oldal >

Tartalomjegyzék - a cikk további oldalai:

         1. oldal: Előszó
         2. oldal: Mi a szauna?
         3. oldal: Szauna-és gőzfürdő
         4. oldal: Milyen régi a szauna?
         5. oldal: Mennyi szauna létezik?
         6. oldal: Mit kívánunk elérni a szaunafürdőzéssel?
         7. oldal: Mi tartozik a szaunához?
         8. oldal: Milyen jellegzetességei vannak a szaunahelyiségnek?
         9. oldal: Hogyan szaunázzunk?
        10. oldal: Mit tegyünk, ha nem tudunk izzadni?
        11. oldal: Mit jelent a ráöntés?
        12. oldal: Milyen gyakran szaunázzunk?
        13. oldal: Hogyan hat a szaunázás a szervezetre?
        14. oldal: Nagyon kimerül-e az ember szaunázás után?
        15. oldal: Lázasok vagyunk-e szaunázáskor?
        16. oldal: Meg lehet-e fázni szaunázás közben?
        17. oldal: Be lehet-e lélegezni a forró levegőt károsodás nélkül?
        18. oldal: Veszélyes-e a forróság a bőrre?
        19. oldal: Káros lehet-e a nagy folyadékvesztés?
        20. oldal: Miért ne igyunk szaunázás közben?
        21. oldal: Szabad-e vesebetegeknek szaunázniuk?
        22. oldal: Mit szól a szív ehhez a sok meleghez?
        23. oldal: Hogyan reagál a vérnyomás a szaunázásra?
        24. oldal: Miért nem kapunk szaunázás közben hőgutát?
        25. oldal: A „helyes” és a helytelen szaunázásról
        26. oldal: Jól bevált szaunázási szabályok
        27. oldal: Amiről feltétlenül le kell beszélnünk!
        28. oldal: Mit jelentenek a javasolt lábmelegítő fürdők?
        29. oldal: Lehet-e fogyni a szaunázástól?
        30. oldal: Szabad-e terhesség alatt szaunázni?
        31. oldal: Szabad-e és kell-e a gyerekeknek szaunázniuk?
        32. oldal: Mire ügyeljen a sportoló szaunázáskor?
        33. oldal: Hány éves korig lehet szaunázni?
        34. oldal: Szaunázhatnak-e asztmások?
        35. oldal: Hasznos-e a szaunázás megfázás ellen vagy megfázás esetén?
        36. oldal: Szaunázzanak-e a reumások?
        37. oldal: Milyen betegségek esetén van szükség szaunázásra, és melyek azok a betegségek, amelyek meglétekor nem szabad szaunázni?
        38. oldal: Milyen intézkedések egészítik ki a szaunázást?
        39. oldal: Speciális tanácsok kezdő szaunázóknak
        40. oldal: Irodalomjegyzék
        41. oldal: Függelék - Amire szaunázáskor szükség van

Kattintson ide, ha az összes oldalt egy oldalon szeretné látni! (nyomtatáshoz ideális)


::: További cikkek

::: Tallózó

szauna
szauna
szauna
szauna szauna szauna
   
levélírás