szauna szauna szauna

Illatorgia a gõzben

szaunaKülönösen a téli hónapokban kellemes bebújni a szauna forróságába. Ilyenkor az ember ellazul, relaxál és felfrissül. A szauna tisztítja a bõr pórusait, fájdalomcsillapító, sõt elõsegíti a nyugodt alvást is.


Hetente többször is hódolhatunk szaunaszenvedélyünknek, feltéve, ha csak addig izzadunk a melegben, amíg az kifejezetten jólesik. Fontos azonban tudni, hogy aki asztmás, magas vérnyomással, szívbetegséggel vagy bőrbetegséggel küszködik, annak le kell mondania a szaunázásról. A kismamáknak arra kell ügyelniük, hogy 70 fok fölé ne menjen a hőmérséklet.
Sokan azt gondolják, a szauna fogyaszt. Ne keseredjenek el, erről szó sincs. Amit kiizzadunk, az mind víz, amelyet a melegből kilépve vízzel vagy gyümölcslevekkel azonnal pótolni kell. Legalább fél liter folyadékot fogyasszon el, ha elhagyta a kabint.Mielőtt a szaunába lép, zuhanyozzon le. Ezzel nemcsak a higiéniai követelményeknek tesz eleget, hanem elősegíti bőre izzadását is. Jó, ha visz magával a kabinba egy törülközőt vagy egy szivacsot, amellyel időként áttörli magát, segítve a vérkeringést és az illóolajok, krémek beszívódását.

Mézfürdő
A szauna nemcsak relaxál, pihentet, kiváló eredményeket érnek el vele a kozmetika terén is. Rendszeres használata mellett gyorsul az új sejtek képződése, rugalmas, feszes lesz a bőr. Ennek elősegítésére alkalmazhatunk egy ősrégi módszert, amelyhez nem kell más, csak egy kis méz. Köztudomású, hogy a méz a leghatásosabb meghűlés ellen, de a mézfürdő valósággal csodákra képes! Üljünk be a szaunába, várjuk meg, míg bőrünk felmelegszik, és kitágulnak a pórusok. Ezt követően lazán kenjük be magunkat mézzel, és időzzünk még el a forróságban tizenöt percig. A méz nyugtatja az izmokat, csillapítja az esetleges gyulladásokat, villámgyorsan megszabadulhatunk a pattanásoktól is. Ezenkívül puhítja, tisztítja a bőrt.

Illatok a szaunában
A méz mellett sok egyéb kiegészítővel is egzotikusabbá tehetjük a szaunázást. Megfázás esetén feltétlenül használjuk a szaunában a fenyő fertőtlenítő hatású illóolaját. Keverjük a vízbe, amellyel a köveket locsoljuk, így a felcsapódó fenyőillatú gőzt lélegezzük be, és tisztulnak a légutak. Ugyanilyen hatása van a fenyő gyantájának is. Ha nem szenvedünk megfázástól vagy hurutos betegségtől, akkor is hasznos a fenyőillat. Enyhíti az ízületi fájdalmakat és a mézhez hasonlóan fájdalomcsillapító, illetve sebgyógyító hatású.
A fenyőn kívül más illatokat is használhatunk a szaunában. Vigyünk magunkkal növényi kivonatokat vagy gyógyteákat, és ezeket csepegtessük a forró kőre. Rövid időn belül érzékelhető a hatás. Ha igazán illatos gőzben szeretne pihenni, próbálja ki a szantálfa- vagy a mandarin-illóolajat.
A „sebzett lelkűek” egy üvegcse grépfrút-, eukaliptusz- vagy citromfűolajjal induljanak a forróságba. Nemcsak az önbizalmuk, hanem a teljesítőképességük is nőni fog. Ha pedig egyszerűen egy kis nyugalomra vágynak, akkor a majoránnaolaj a legalkalmasabb.

Szaunán kívül hova mehetünk még?

Sanarium: A szauna és a gőzfürdő keveréke. A hőmérséklet 60 fok, a levegő páratartalma pedig 40–45 fok között van. Az enyhe izzadás különösen jó hatással van a magas vérnyomásra. Helyenként madárcsicsergést, vízcsobogást utánzó hangok és színes fényhatások segítik az ellazulást. A piros szín pezsdítőleg hat a bőrre és a mirigyekre, a sárga az anyagcserére és az idegekre. A zöld harmóniát áraszt, a kék nyugtat.

Laconium: A finn szauna hűvösebb változata. A hőmérséklet nem haladhatja meg az 55 fokot, a páratartalom elenyésző. Fokozza a vérbőséget és erősíti az immunrendszert.

Caldarium: 45 fokos meleg és gyógynövényes gőz segíti a regenerációt, az ellazulást. A bőr és a légutak megtisztulnak, az izomzat ellazul.

Tepidarium: A 30-40 fokos hőmérsékletű kabinban órákat is eltölthetünk. Használhatjuk akár szauna előtt vagy utána. Erősíti az immunrendszert anélkül, hogy a keringést megterhelné.

Orosz szauna: A köveket 60 fokra hevítik és állandóan locsolják. Így nedves, trópusi klímához hasonló levegőt kapunk.

Gőzfürdő: Már az ősi görögök is használták. A 45 fokos meleg és a 100 százalékos páratartalom kikapcsol, megnyugtat, ápolja a bőrt, tisztítja a légutakat.

Hamam (törökfürdő): A kellemesen nedves meleg a keringési problémákkal küzdőknek is hasznos. 45 fokos hőmérsékletnél 20-30 perc alatt fokozatosan hevül a test, nincs hirtelen forróság, ami megterheli a szervezetet. Ezután következhet a masszázs, melyet a törökök előmelegített márványlapon, masszírozó szivaccsal végeznek. A masszázs és a gőzölés között ajánlatos a hideg zuhany.

Arabfürdő: Az araboknál nagy hagyománya van az iszapfürdőnek. A szaunában iszappakolást kennek az egész testre. Gyógynövényes gőzt engednek a kabinba, és kb. 50 fokosra melegítik a hőmérsékletet. Az iszap leszedésekor az elhalt hámsejteket is leradírozzák. Végül meleg zuhannyal megtisztítják a bőrt, majd ápoló olajjal bekenik.

Forrás: Hölgyvilág Terasz


::: További cikkek

::: Tallózó

szauna
szauna
szauna
szauna szauna szauna
   
levélírás