szauna szauna szauna

SzaunĂĄzĂĄs - kicsikkel...

szaunaA rendszeres szaunĂĄzĂĄs egĂŠszsĂŠgĂźnk megĂľrzĂŠsĂŠnek egyik nagyszerĂť ĂŠs mĂłdfelett kellemes mĂłdszere. A kiadĂłs izzadĂĄs, majd az azt kĂśvetĂľ „hidegsokk” erĂľsĂ­ti immunrendszerĂźnket. Ez az igazsĂĄg nemcsak a felnĂľttekre, hanem a gyermekekre is vonatkozik! ÁltalĂĄnos tapasztalat: kevesebb egĂŠszsĂŠgĂźgyi problĂŠmĂĄja van azoknak a gyermekeknek, akik rendszeresen szaunĂĄznak.


A rendszeres szaunázás egészségünk megőrzésének egyik nagyszerű és módfelett kellemes módszere. A kiadós izzadás, majd az azt követő „hidegsokk” erősíti immunrendszerünket. Ez az igazság nemcsak a felnőttekre, hanem a gyermekekre is vonatkozik! Általános tapasztalat: kevesebb egészségügyi problémája van azoknak a gyermekeknek, akik rendszeresen szaunáznak .

A skandináv országokban már hagyománynak számít, hogy az egész család együtt megy szaunába, beleértve a legkisebbeket is.

Izzasztó igazság…

Európa több országában is tesztelték már az óvodáskorúakat, s a tanulmányok egyértelműen igazolták, hogy a rendszeres szaunázás pozitív hatású a gyermekek egészségi állapotára. Azok az emberpalánták, akiket szüleik rendszeresen magukkal vittek izzadni, sokkal kevesebbszer betegeskedtek, mint akiknek nem volt ilyen lehetősége. A gyakori szaunázás erősíti az immunrendszert, és ellenállóvá tesz a fertőzésekkel szemben.

„Izmos” immunrendszer

Az izzadás hatására tisztul a bőr, a keringés felgyorsul, az új sejtek képződése intenzívebbé válik. A hideg-meleg váltakozása pedig – úgy a szaunázás, mint a Kneipp-kúra esetén – kedvező lehetőséget teremt ahhoz, hogy a szervezet edződjön.

A szaunázás nemcsak a bőrnek felüdülés! Jótékonyan hat a szívműködésre, a vérkeringésre, javítja-ösztönzi az anyagcserét és a sejtek megújulását.

FONTOS TUDNI! A túl magas vérnyomásúak esetében azonban elővigyázatosságra van szükség! Egyébként a szaunázás vérnyomás-szabályozó, és megelőzi a káros lerakódásokat a véredényekben. Szaunázás hatására a nyálkahártya intenzívebben termel nagy mennyiségű, immunanyagot tartalmazó váladékot, így erősíti a légutak ellenálló képességét . Mivel a meleg az izmokat és a lelket is lazítja, a késő délutáni, esti szaunázás gyors elalvást, nyugodt, mély álmot garantál. Egyszóval: megújulást jelent az egész szervezet számára.

Éppen ezért annál hatékonyabb, minél korábban szánja rá magát valaki. Némi túlzással, nem lehet elég korán elkezdeni…

A kamra titkai

Mi is történik valójában a szauna izzasztókamrájában?

A forró, száraz levegő 1-2 fokkal megemeli a testhőmérsékletet. Előfordul, hogy a bőr hőmérséklete akár 10 fokkal is nőhet. A meleg hatására kitágulnak a véredények , így a testnedvek szabadabban, gyorsabban áramolhatnak. Csökken a magas vérnyomás, és a káros anyagok könnyebben távoznak. Az ezt követő „sokkoló” lehűlés hatására a korábbiak ellenkezője történik. A véredények ismét összehúzódnak, méghozzá igen gyorsan, nehogy a test túl sok hőt veszítsen. Tehát a forró és száraz levegő, majd a rá következő lehűlés kölcsönhatásának köszönhetőek a szaunázás jótékony hatásai.

Fő a fokozatosság!

A gyereket lassan kell hozzászoktatni a szaunázáshoz. Első alkalommal – a lurkó reakcióját is figyelembe véve – elegendő egy rövid ismerkedő benntartózkodás, a befejező, ám nem sokkoló lehűlés, majd ezt követően a hosszabb-rövidebb pihenés.

JÓ TANÁCS: ha azt akarjuk, hogy a kicsi örömét leljek, a szaunázásban, nem szabad semmire sem kényszerítenünk őt!

Ha a szülők életviteléhez hozzátartozik a rendszeres szaunázás, aligha fog a gyermek félni a meglehetősen meleg izzasztókamrától. Ennek ellenére nagyon fontos, hogy mindent részletesen elmagyarázzunk neki. Mindenekelőtt azt, hogy a kabin levegője nagyon forró és száraz, első pillanatban biztosan furcsa lesz levegőt venni . A nyálkahártya fokozott kiválasztó tevékenysége következtében azonban ez gyorsan kiegyenlítődik. Ugyanígy védekezik a test is a túlzott felmelegedéstől, ezért keletkezik a bőr felületén hűtő hatású izzadság.

Korhatár nélkül…

Óhatatlanul adódik a kérdés, vajon melyik az a minimális életkor, amikor a gyermek már velünk tarthat? Nos, a szaunázásnak nincs sem legfelső, sem legalsó korhatára. Ha a gyermek egészséges, bármikor a szüleivel tarthat. Nyilvános szauna esetén azonban fontos a szobatisztaság!

FONTOS! Szaunázásból az ajánlott mennyiség heti egy alkalom. Nem véletlenül, hisz erre az egészségmegőrző módszerre is igaz, hogy csak a rendszeresség hozza meg a kívánt hatást. Praktikus kijelölni a hét egy napját – lehetőleg mindig ugyanazt –, amikor a család együtt szaunázik. Aki nyilvános szaunába jár, jól teszi, ha megérdeklődi, nincs-e kifejezetten „gyermekszauna-nap”. Ennek híján akkor érdemes menni, amikor nincsenek sokan.

Toptippek

- Mindig hagyjunk elegendő időt a szaunázásra, legalább 1,5-2 órát!

- Szaunázás előtt ne együnk nehéz ételeket, de üres gyomorral se menjünk.

- Amikor először szaunázik velünk a gyermekünk, mutassunk és magyarázzunk el neki mindent! Arról is beszéljünk, miért kell törülközőt terítünk magunk alá!

- Az első szaunázás előtt alaposan zuhanyozzunk le, és töröljük magunkat szárazra!

- Az izzasztókúrát a legalsó sorban kezdjük! A gyermek ülhet, de feküdhet is. Fontos, hogy lábai a testével egy vonalban, azaz ugyanabban a hőmérsékleti zónában legyenek.

- Ha eukaliptuszos vizet locsolunk a forró kövekre, a keletkező gőz megkönnyíti a légzést. Vigyázzunk azonban arra, ha a gyermek szeretné csinálni, meg ne égesse magát! Ne is engedjük neki rögtön az első alkalommal!

- Amikor gyermekünk legelső alkalommal jár a szaunában, ne maradjon 8-10 percnél hosszabb ideig az izzasztókamrában!

- Ha lurkónk fekve tölti bent a perceket, a kabin elhagyása előtt 2-3 perccel ültessük fel, nehogy a vérnyomása hirtelen leessen, amikor kimegy!

- Hűvös, hideg évszakokban lehűlés céljából, amennyiben lehetőség van rá, 1-2 percre érdemes kimenni a friss levegőre. A kicsinek ez is elegendő.

- A nagyobb gyermek örömét leli abban, ha szüleivel együtt beállhat a hideg zuhany alá. Eleinte a hideg víz csak a lábait és a karjait érje! A tusolást mindig a szívtől legtávolabbi ponton kezdjük, s csak fokozatosan haladjunk felfelé! A szaunázáshoz szokott gyerekek szívesen „csobbannak be” a hideg merülő-medencébe.

- A lehűtést követően érdemes mindig meleg lábfürdőt venni, és egész testet alaposan szárazra törölni.

- A gyermek reakciójának megfelelően rövid pihenés is beiktatható. Ehhez azonban feltétlenül fürdőköpenyt kell ráadni, vagy be kell csavarni egy nagy törülközőbe!

- A második/harmadik szaunázáskor is ugyanígy történjen minden, fontos a lábfürdő és a test szárazra törlése!

- Végezetül – ha szükséges – érdemes pihenni 15–30 percet. Ekkor ajánlott meginni egy-két pohár szénsavmentes, nem hideg ásványvizet.

Praktikák – nemcsak kicsiknek

Azért megyünk szaunába, hogy izzadjunk. Mindenhol! Ezért a fejet sohase takarjuk be törülközővel, és ne viseljünk semmilyen más fejfedőt sem, csak azért, hogy kíméljük a hajunkat vagy a frizuránkat! Ha lehetőség van rá, érdemes olyan szaunázási lehetőséget keresni, ahol meztelenül élvezhető az izzadás öröme. Az izzasztóhelyiségben, illetve az egyes menetek között nem tanácsos inni . Szájszárazság esetén érdemes kiöblíteni a szájat, de az egyes szaunamenetek között ne igyunk! Tilos úszni közvetlenül a forró légfürdőzés után vagy az egyes menetek között, mivel a víz nyomása nem használ a kitágult véredényeknek. Szaunázás előtt azonban ennek semmi akadálya!

FONTOS TANÁCS! Gyakori locsolással nem szabad a szaunát gőzfürdővé változtatni, mivel a szauna hőmérséklete magas páratartalom mellett kifejezetten egészségtelen.

A szaunában nem érdemes kefével dörzsölni a testet, mert ez felesleges terhelést jelent a szervezet számára.

Mivel a jóból is megárt a sok, egy alkalommal maximum 3-szor praktikus az izzasztókamrába menni.

Kovács, R.

Forrás: Informed.hu , Ideál - Reforméletmód magazin


::: További cikkek

::: Tallózó

szauna
szauna
szauna
szauna szauna szauna
   
levélírás